داوری

بسیاری از داوران فوتبال ایران خواهان حذف قانون منع قضاوت بالای 45 ساله‌ها از داوری ایران هستند.

به گزارش "ورزش 24"، یکی از مسائلی که در ابتدای فصل جاری در جامعه داوری تنش‌های زیادی را ایجاد کرده، ماجرای کنار گذاشته شدن داوران و کمک داوران بالای 45 ساله بود. این قانون اگرچه در گذشته از سوی فیفا مورد استفاده قرار می‌گرفت اما چند سالی است از آیین‌نامه کمیته داوران فدراسیون جهانی حذف شده و هر داوری تا هر سنی که شرایط جسمانی مناسب داشته باشد، در داوری حضور دارد.

در آیین نامه کمیته داوران ایران اما این مسئله همچنان باقی مانده و در ابتدای فصل جاری هم داوران و کمک داوران سرشناسی به واسطه این قانون دیگر نتوانستند در امر قضاوت مسابقات فوتبال باشگاهی فعالیت کنند.

حذف برخی نفرات باتجربه و سرشناس بالای 45 سال از عرصه قضاوت یکی از دلایل زیاد شدن اشتباهات داوری در فوتبال ایران شده است. حالا اما بسیاری از کارشناسان و داوران فوتبال خواهان حذف این قانون جنجالی شده‌اند.

امروز محمد رضا منصوری کمک داور بین المللی ایران که سابقه پرچم زدن در جام جهانی را دارد و به واسطه رد شدن از 45 سالگی دیگر از نیم فصل دوم نمی‌تواند به قضاوت بپردازد این مسئله را مورد نقد قرار داد و گفت: «فیفا این قانون را با مطالعه برداشته است. دو شب پیش داور افتتاحیه جام جهانی در 49 سالگی در لیگ قهرمانان اروپا سوت زد. آنها چیزی دیدند که قانون را حذف کردند و ما هم باید به آن سمت برویم.»

او ادامه داد: «من از ژانویه 45 ساله هستم و دیگر نمی‌توانم قضاوت کنم اما امیدوارم من آخرین نفری باشم که به خاطر قانون کنار می‌روم. باید اجازه بدهیم داوران باتجربه کمک کنند. جوانگرایی خوب است اما تجربه هم مهم است و جوانگرایی باید قدم به قدم صورت بگیرد. امیدوارم اولین مسئله‌ای که در آیین نامه اصلاح می‌شود همین مسئله منع قضاوت بالای 45 ساله‌ها باشد.»

بسیاری از داوران و کمک داوران فوتبال ایران نیز نسبت به منع قضاوت بالای 45 ساله‌ها گلایه‌مند هستند و باید دید حالا که این خواسته عمومی از جامعه داوری تا این حد به چشم آمده، واکنش خداداد افشاریان و سایر اعضای کمیته داوران در این باره چیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha